Gårdschips
Bakgrund
2019 innebär andra året på Way Out West. Syftet är att ta fram en 360°-kampanj för att nå ut med Gårdschipsvarumärket bland nya och gamla fans – inte bara i kommunikation och produkt utan även att träffa konsumenten öga mot öga och prata snacks och chips.
Uppdrag
Aktivera i butik & SoMe. Utveckla fjolårets tävling där du vann festivalband till festivalen. Återanvänd, men förnya, förra årets eventyta. Hitta ett kommunikativt tema för provsmakningen – i år med drinkinspirerade potatischips. Hitta ytterligare en aktivitet som drar folk till ytan.
Lösning
Gårdschips tog fram en limited edition-produkt för att aktivera i butik och skapa publicitet. Hemmakväll gavs rätten att förlansera produkten. Nationell tävling under våren/sommaren där åtta vinnare vann två festivalpass vardera. Temat var: ”Ge oss ditt starkaste festivalminne”. Charles, den fina foodtrucken, fick bli navet igen på festivalen. Festivalytan tematiserades med en nostalgisk känsla av ”amerikansk nöjespark, carnival”. Vi tog fram en ”beach cut out” där besökarna kunde ta en rolig bild av sig själva utan krav på motprestation.
Utfall
Försäljning i butik ökade med +20% under kampanjperioden.
Limited edition produkten skapade publicitetsrekord i media, press och bloggar med över 30 inlägg. Hemmakväll hade aldrig tidigare noterat sådant engagemang vid en förlansering av snacks. Ca 1 000 tävlingsbidrag för festivalbanden. 8 000 provsmakningar av drinkchips på eventytan. 5 000 påsar sålda i WOW:s barer och restauranger. 1 000 rotfruktspåsar utdelade hos TV4. 1 000 påsar utdelade st backstage. En ny produkt med smak av Gin & Tonic lanserades 2020 som ett resultat av konsumenternas röster. Denna gång med engagemang tillsammans med COOP.