Specialskriven låt till Kappahl/BRIS kampanj Skolstart höst 2020

Bakgrund

KappAhl är ett internationellt modeföretag som verkar i fysiska butiker och online, som säljer kläder till kvinnor, män och barn. 

De jobbar framförallt mot två målgrupper. Kvinnan som köper kläder till sig själv och i det här fallet föräldern som köper kläder till sina barn. 

Deras främsta fokus när de kommunicerar med föräldrar och barn är deras hållbarhetsarbete samt att de alltid jobbar från barnens perspektiv. Det tas ut i stolta samarbeten med BRIS och liknande organisationer i andra länder.

Utmaning

Kappahl ville att lyssnaren skulle känna hoppfullhet och styrka och att KappAhl är ett företag som gör skillnad och inspirerar. Sprida känslan av gemenskap.

De ville har ett modernt sound med en skön och positiv beat, med digitala inslag.

Önskemålet var en kille som sjunger på engelska. Gärna inslag av barnröster i refräng. 

Lösning

Efter research och ifylld behovsanalys gick vi in i session med ett mindre team. 
Vi tog fram ett antal grundidéer till melodi och text och bestämde oss ganska snabbt för att jobba  vidare med embryot till Walk on Water.
Efter ett tag utökade vi teamet med våra tyska samarbetspartners. Låten är producerad i både Tyskland och Sverige, all sång är inspelad i vår studio i Göteborg.

Vi lyckades även rekrytera artisten Liamoo, som vunnit Idol Sverige och placerat sig på 3:e och 6:e plats i svenska Melodifestivalen, att framföra låten och vara kampanjens ansikte utåt.

Resultat

Låten levererades utöver fullängd i olika versioner – 30, 20, 30, 6 sekunder, för anpassning till olika medier.

Reklamfilmen med låten syntes flitigt i de stora TV och Play kanalerna under hösten.

Vi lyckades få med Liamoo på Lotta på Liseberg där han framförde Walk on Water.

Låten finns även på Spotify.

Inför vår 2021 har vi spelat in en cover på låten med endast barn som sjunger.