Omsättning och resultat växer i kvartalet

• Omsättning och resultat växer

• Investeringar skapar bas för fortsatt tillväxt

• Marknadstillväxten upp under juni-juli

Andra kvartalet 1 april–30 juni, Koncernen

· Nettoomsättningen för perioden uppgick till 76 879 tkr (64 545 tkr), vilket motsvarar en ökning om 19%.
· Bruttovinsten (byråintäkten) minskade med 4% till 18 642 tkr (19 497 tkr), även bruttovinstmarginalen minskade till 24,2% (30,2%).
· Rörelseresultat före avskrivningar – EBITDA – ökade till 2 199 tkr (1 112 tkr).
· EBITDA-marginalen för perioden ökade till 2,9% (1,7%).
· Resultat efter finansnetto för perioden uppgick till -53 tkr (-1 169 tkr).
· Nettoresultat per aktie efter skatt uppgick till 0 kr (-0,07 kr).
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 4 482 tkr (8 957 tkr).
· Eget kapital per den 30 juni 2024 uppgick till 42 279 tkr (49 358 tkr).
· Likvida medel per den 30 juni uppgick till 6 277 tkr (17 286 tkr)
 

Perioden 1 januari–30 juni 2024, Koncernen

· Nettoomsättningen för perioden uppgick till 153 312 tkr (138 363 tkr), vilket motsvarar en ökning om 11%.
· Bruttovinsten (byråintäkten) minskade 4% till 37 813 tkr (39 246 tkr). Bruttomarginalen minskade till 24,7% (28,3%).
· Rörelseresultat före avskrivningar – EBITDA – minskade till 3 099 tkr (5 136 tkr).
· EBITDA-marginalen för perioden minskade till 2,0% (3,8%).
· Resultat efter finansnetto för perioden uppgick till -1 401 tkr (907 tkr).
· Nettoresultat per aktie efter skatt uppgick till -0,08 kr (0,06 kr).
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1 228 tkr (5 448 tkr).
 

Viktiga händelser 1 april–30 juni 2024

· Nowa Kommunikation vinner uppdrag från Region Skåne. Bolaget uppskattar värdet till cirka 9 mkr årligen under en fyraårsperiod.
· Thinc presenterar nya Jetty X, nästa generation av evenemangsverktyg.
· Thinc inleder samarbete med reklambyrån Granath. Planen är att samarbetet ska leda till ägarsamarbete, då parterna överenskommit om intentionsavtal att bli delägare.
· Thinc Collective säkrar kontrakt med Happy Homes Sverige AB genom dotterbolagen Nowa Kommunikation och Context Media, avseende mediestrategi, medieförmedling och annonstjänster, totalt värt 8 mkr.
· Thinc Collective förvärvar 30% i kommunikationsbyrån BANG.
· Vid årsstämman i Thinc Collective den 23 maj beslutades om utdelning till aktieägare om 25 öre per aktie.
· Stockholms stad väljer att förnya uppdraget för Nowa Kommunikation gällande annonsförmedlingstjänster. Avtalet gäller från 4 juni 2024 i två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Uppskattad volym för ramavtalet är 30 mkr per år.
· Context Media rekryterar Mats Ståhl som ny partner och projektledare vid kontoret i Stockholm.
· Nowa Kommunikation vinner uppdrag för Plikt- och prövningsverket till uppskattat försäljningsvärde av 22 mkr under avtalsperioden från 25 juni 2024 och två år framåt med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.
· Den nyemission som genomförts i samband med förvärvet av aktier i BANG har registrerats hos Bolagsverket. Antal aktier i bolaget uppgår efter registreringen till 17 064 005 aktier och aktiekapitalet uppgår till 18 770 405,5 kr.

Viktiga händelser efter periodens slut

· Thinc Collective säkrar strategiskt och taktiskt uppdrag för lansering av den tyska researrangören Neckermann Reisen på den nordiska marknaden.

Säsongsvariationer

Försäljningen varierar över kvartalen. Dotterbolagens försäljning fluktuerar över året i linje med totala medie- och kommunikationsinvesteringar i marknaden där historiskt sett kvartal två och fyra är de starkaste perioderna.

VD har ordet

Andra kvartalet vänder uppåt

Årets andra kvartal bryter trenden från första kvartalet. Vi växer både omsättningsmässigt och i resultat mot föregående år, trots lågkonjunktur.

Thinc utvecklas positivt och har en tydlig tillväxtplan. Den beskriver bland annat att strukturen och affärerna i dotterbolagen måste förstärkas och utvecklas. Marknaden har mattats av mer under 2024 vilket har påverkat våra bruttomarginaler negativt. Genom idogt strukturarbete kombinerat med försäljningstillväxt håller vi trots det uppe vårt EBITDA.

Under 2024 har satsningar som lyfter Thincs utbud, profilering och långsiktighet skett. Så som investeringar i nytt Stockholmskontor, förstärkning av affärsområdesrådgivare, produktifiering av plattformar hos dotterbolaget KKM, skapande av dotterbolag för fokusering mot Stockholmsmarknaden för Context Media och relansering av systemet Jetty samt diverse andra satsningar. Sammantaget har dessa investeringar skapat en bas för ytterligare tillväxt.

Glädjande är att vi under kvartalet sammantaget omsätter 76,8 mkr jämfört med 64,5 mkr 2023, vilket motsvarar en tillväxt på 19%. Vår byråintäkt (bruttovinst) ligger på 18,6 mkr (19,4) och EBITDA landar på 2,2 mkr (1,1). Särskilt glädjande är förbättringen av EBITDA-marginalen från 1,7% föregående år till 2,9%.

Marknaden och Thinc

Prognosen för resten av året har sammanställts och trots nedgången i marknaden under första halvåret är koncernens bolag och därmed jag trygga med att leverera enligt vår tillväxtplan.

Enligt Sveriges Mediebyråers rapport som publicerades 13 augusti har marknadstillväxten och mediainvesteringarna vänt upp under sommaren och varit mycket höga under juni–juli, vilket harmonierar med den bild Thinc har. Vi hoppas att denna utveckling fortsätter under resten av 2024.

2024 är för Thinc ett år av konsolidering och arbete med marginaler. Det gäller allt från satsningen i Stockholm och paketeringsarbete men framför allt att arbeta igenom och få ut full potential i våra nya förvärv och samarbeten såsom BANG, LikeHouse, Granath och The Mission.

Utvecklingen inom våra olika affärsområden

AO Performance fortsätter vara starkt och växer med nya avtal. Context Media delar ansvar för den nya kunden Neckermann Reisen, Nowa Kommunikation vinner ytterligare upphandlingar såsom Trafik­verket och även om marginalen minskar något i en lågkonjunktur märks ingen avmattning i försäljningstillväxten.

AO Digital Solutions går framåt vad det gäller utveckling och lösningar, som till exempel delägandet i AI Get It; en satsning för att med hjälp av AI underlätta access till webben för människor med funktionsnedsättning. Satsningen har bland annat fått 125 000 USD i stöd av Social Tides och Google som tror på projektet. Framgångsrikt har också lanseringen av nya generationen av Jetty varit. Ett stort antal kunder har provat den under sommaren med mycket gott resultat och lovord. De mer traditionella tjänsterna som programmering och webb har minskat något under året.

AO Strategy har en tudelad utveckling där Safirs utveckling stannat av något på grund av minskat antal börsintroduktioner, något som påverkar hela branschgrenen, men där Empower växt genom start av dotterbolaget Empower Stockholm. Insiktsbolaget Habermax har vänt nedåtgående trend de senaste åren och utvecklas allt bättre.

AO Creative minskar något mot 2023. Erfarenhetsmässigt är just kreativ näring det som stryker mest på foten vid en lågkonjunktur men också det som växer tillbaka snabbast och med högst marginal när konjunkturen vänder. Inget av bolagen går dåligt men har en något lägre beläggning än föregående år. Undantaget är FAB Agency som växt markant jämfört med tidigare kvartal.

Vår närmaste framtid

2024 kommer inte bara att vara ett teknikens och säljarbetets år utan också marginalarbetets år. Thinc har nu 133 medarbetare, tre nya byråer och nya globala samarbeten som allt och alla kommer leda till ökad marginal och vinst men det kräver tid och uthållighet. Basen är nu på plats. Nu växlar vi ut och upp.

Anders Wallqvist, VD
Göteborg i augusti 2024