The Land of Legends Theme Park
Bakgrund
The Land of Legends är en stor temapark i Turkiet. Strax utanför turistorten Antalya vid Anatoliens sydkust ligger en drömlik och storslagen kombination av vattenpark, lyxhotell, showanläggning och shopping- och restaurantdistrikt. En ”torr” park med bergochdalbanor och andra åkattraktioner har också tillkommit på senare tid.
När vi fick uppdraget hade The Land of Legends redan varit igång under en sparsamt marknadsförd säsong, bland annat i testsyfte. Vår uppgift blev att skapa en webbplats och en besökarapp inför den officiella lanseringen. Under genomförandet blev vi även involverade i andra projekt på ad hoc-basis.
Lösning
Arbetet innebar nära samarbete med parkens tre ägarbolag. Kreativ chef för projektet som helhet var Franco Dragone, legendarisk regissör, designer och teater- och nycirkuskreatör med världen som arbetsfält. Hans designarbete låg bl a till grund för parkens grafiska identitet och bakomliggande story, vilken vi givetvis hade att förhålla oss till och följa. Vi kunde även stämma av idéer med honom och arbetade dessutom nära temaparkens lokala reklambyrå TBWA Istanbul.
Uppdraget var att designa och bygga en modern och användarvänlig webbplats, samt att ta fram content. I linje med den skapade vi också en besökarapp med vägvisande och informerande funktioner. Utöver detta designade vi logotyper för ett flertal barer och restauranger, tog fram skyltmaterial, arbetade med barnklubbskoncept, digital signage, storytelling för hotellkonceptet m fl andra mindre projekt.
Resultat
The Land of Legends officiella lansering blev mycket lyckad. Besökssiffrorna ökade stadigt och parken blev uppskattad av gäster från hela världen. På grund av coronapandemin blev 2020 lite av en förlorad säsong för The Land of Legends liksom för den internationella besöksnäring som helhet, men satsningen och utbyggnaden av parken fortsätter