Googles senaste och nya generationen Analytics, GA4, släpptes för ett tag sedan. Nuvarande versioner av GA (Universal Analytics 3 och tidigare) kommer att stängas ner 1 juli 2023. Men varför är det så bråttom att migrera?
Jo, därför att det är viktigt att bygga historik förstås! Data är en digital marknadsförares guld och med data tar vi bättre beslut. Om allt från UX, konverteringsoptimering och SEO till att välja köpt media. Att granska historiska data på webben är ett av de bästa verktygen för att mäta utveckling och hitta förbättringspotential. Utan historiska värden förlorar du referenspunkter och möjlighet till jämförelse.
Datadrivna beslut
Ju längre historik desto bättre beslutsunderlag. Därför är det viktigt att börja datainsamlingen så tidigt som möjligt då data mellan tidigare GA och GA4 inte kan föras över. Helst redan nu för att få närmare ett års värdefulla data!
Fördelar med GA4
Självklart finns det fler goda anledningar att migrera till GA4. Förutom att verktyget ger djupare AI-driven information och tydlighet i besöksengagemang är en stor fördel att GA4 anonymiserar IP adresser. Detta betyder att man inte behöver oroa sig om lagring av personuppgifter, ett hett ämne i samband med GDPR-och Schrems II frågor.
Kom i gång
Då det inte går att överföra mellan versionerna behöver du skapa ett helt nytt konto som behöver kopplas med Tag Manager och sättas upp med mål, eventspårning och eventuella pixlar. Hör av dig till oss så hjälper vi er att komma i gång!
Skicka ett mejl till digi@thinccollective.se så fixar vi GA4 implementering utefter just ert behov.